(Denna artikel har publicerats i original på engelska och här
nedan finns en översättning av artikeln, originalet hittar du på
playerdevelopment.com.)
Det är troligt att inom ditt lag så finns det en mängd olika
orsaker till varför spelare dyker upp på träningarna. Några kanske inte vill
vara där men kommer för att de är tvingade, kanske av sina föräldrar eller
lärare. Andra spelare kommer för att de blir bestraffade annars (exempelvis
genom att de får mindre speltid på match) eller genom att de får belöningar som
t.ex. pengar från sina föräldrar om de gör mål. Andra kanske spelar fotboll för
att de är vill visa sina överlägsna kunskaper jämfört med lagkamraterna, de
spelar för att föda sitt ego. Andra kanske kommer för att de värderar att
tillhöra ett lag och vara fysisk aktiv.
För andra kan fotbollen vara en del av deras identitet. Sen
finns det också dom som spelar för att de tycker att fotboll är så otroligt
intressant, det kittlar deras intresse, nyfikenhet och de njuter av det. De
tränar för att de hela tiden vill lära sig nya saker. Fotboll är deras passion.
Hur bra kan du identifiera vad som motiverar spelarna i ditt eget lag? Finns
det en länk mellan deras motivationskälla och hur du kan coacha spelarna? Anta
att de mer själv-motiverade spelarna är lättare att coacha, är det då möjligt
att få mindre motiverade spelare att bli mer själv-motiverade?
Oavsett vilken typ av motivation dina spelare har så kan vi
tänka oss att de befinner sig på en resa som startar på att vara totalt
omotiverat till att vara fullt engagerad och motiverad, en resa som går genom
yttre motivation till inre motivation. Över tiden så kan en spelares motivation
pendla mellan de här olika typerna av motivation. Många unga spelare börjar för
att deras föräldrar anmäler dem, eller för att deras kompisar börjar, men över
tid så kommer en kärlek till spelet att växa fram. Det blir en del av deras
identitet och intresse.
På samma sätt kan motsatt resa ske, en som deltar för att de
älskar sporten kan sluta i ett lag. De kan känna att de är för bra för sitt lag
och vill börja visa hur bra de är i jämförelse med andra istället. Eller värre,
de kan tappa motivationen för fotboll helt och hållet. Så, dina spelare
befinner sig på en resa, och vart de befinner sig på den resan förändras över
tid. Forskning har visat att tränare kan influera spelarens motivations-resa.
Tränare kan skapa strukturer i träningsmiljön som gör det
möjligt att utveckla spelarnas motivation i en större grad. Sättet tränaren
strukturerar upp träningsmiljön på och beter sig på matcher kan påverka
spelarens motivation och välmående. Studier har kategoriserat tränare i två
olika typer: kontrollerande och autonomi stödjande. Kontrollerande tränare ses
på sidlinjen skrikandes vad de ska göra, de kontrollerar alla beslut som ska
tas på planen. De säger åt spelarna vart de ska stå och vad de ska göra.
Tränaren lär inte spelarna att tänka och agera på egen hand.
Autonomi stödjande tränare uppmuntrar sina spelare att ta
egna beslut. Följande sju punkter är sätt denna typ av tränare agerar efter:
1. Ger så mycket valmöjligheter det går till sina spelare
inom tydligt kommunicerade gränser och regler.
2. Ger lämpliga grunder för uppgifter, begränsningar, och
regler snarare än att säga ”gör det för att jag säger så”.
3. Känner till och bekräftar sina spelares känslor.
4. Ger sina spelare möjligheter att ta egna initiativ och
självständiga beslut.
5. Ger en icke-kontrollerande och konstruktiv feedback.
6. Undviker för mycket kontroll, kritik som framkallar
skuld, kontrollerande uttalanden och tveksamma belöningar.
7. Förebygger ett ego-deltagande inom sitt lag.
Kontrollerande och autonomi stödjande tränare kan båda
influera sina spelares motivation och välmående. Kontrollerande tränare
tenderar att ha spelare som har större risk för att tröttna, är mindre engagerade
och mindre välmående. Men när spelare ser sin tränare som autonomi stöttande så
känner de att de har en större kontroll över sin egen utveckling, de upplever
mer inre motivation och ett större välmående. Än viktigare, de här spelarna är
mer sannolika att njuta av sitt idrottande.
Att anta att tränarens funktion är att endast lära ut
kompetenser (tekniska, taktiska och spelfärdigheter) simplifierar en tränares
roll alldeles för mycket. Tränare kan hjälpa till med att skapa motiverade och drivna spelare som är mycket mer än summan av sina färdigheter.
Genom att reflektera på din egen tränarstil, tror du att du är en mer
kontrollerande eller autonomi stödjande tränare? Tränar du dina spelare att
följa dina beslut eller sina egna?
Referenserna
till denna artikel hittar du bland originaltexten på playerdevelopment.com