SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Sandåkerns Sportklubb
Umeå - 1932

7 steg för att skapa motiverade spelare som kan ta egna beslut.
2016-12-29 15:46

Har du pratat med dina spelare om varför dom spelar fotboll? Vad är det som motiverar dem att komma på träning, ibland tre gånger i veckan, oavsett väder? I den här artikeln berättar psykologen Lara Mossman om hur tränare kan skapa motiverade spelare.

 

(Denna artikel har publicerats i original på engelska och här nedan finns en översättning av artikeln, originalet hittar du på playerdevelopment.com.)

 

Det är troligt att inom ditt lag så finns det en mängd olika orsaker till varför spelare dyker upp på träningarna. Några kanske inte vill vara där men kommer för att de är tvingade, kanske av sina föräldrar eller lärare. Andra spelare kommer för att de blir bestraffade annars (exempelvis genom att de får mindre speltid på match) eller genom att de får belöningar som t.ex. pengar från sina föräldrar om de gör mål. Andra kanske spelar fotboll för att de är vill visa sina överlägsna kunskaper jämfört med lagkamraterna, de spelar för att föda sitt ego. Andra kanske kommer för att de värderar att tillhöra ett lag och vara fysisk aktiv.

 

För andra kan fotbollen vara en del av deras identitet. Sen finns det också dom som spelar för att de tycker att fotboll är så otroligt intressant, det kittlar deras intresse, nyfikenhet och de njuter av det. De tränar för att de hela tiden vill lära sig nya saker. Fotboll är deras passion. Hur bra kan du identifiera vad som motiverar spelarna i ditt eget lag? Finns det en länk mellan deras motivationskälla och hur du kan coacha spelarna? Anta att de mer själv-motiverade spelarna är lättare att coacha, är det då möjligt att få mindre motiverade spelare att bli mer själv-motiverade?

 

Oavsett vilken typ av motivation dina spelare har så kan vi tänka oss att de befinner sig på en resa som startar på att vara totalt omotiverat till att vara fullt engagerad och motiverad, en resa som går genom yttre motivation till inre motivation. Över tiden så kan en spelares motivation pendla mellan de här olika typerna av motivation. Många unga spelare börjar för att deras föräldrar anmäler dem, eller för att deras kompisar börjar, men över tid så kommer en kärlek till spelet att växa fram. Det blir en del av deras identitet och intresse.

 

På samma sätt kan motsatt resa ske, en som deltar för att de älskar sporten kan sluta i ett lag. De kan känna att de är för bra för sitt lag och vill börja visa hur bra de är i jämförelse med andra istället. Eller värre, de kan tappa motivationen för fotboll helt och hållet. Så, dina spelare befinner sig på en resa, och vart de befinner sig på den resan förändras över tid. Forskning har visat att tränare kan influera spelarens motivations-resa.

 

Tränare kan skapa strukturer i träningsmiljön som gör det möjligt att utveckla spelarnas motivation i en större grad. Sättet tränaren strukturerar upp träningsmiljön på och beter sig på matcher kan påverka spelarens motivation och välmående. Studier har kategoriserat tränare i två olika typer: kontrollerande och autonomi stödjande. Kontrollerande tränare ses på sidlinjen skrikandes vad de ska göra, de kontrollerar alla beslut som ska tas på planen. De säger åt spelarna vart de ska stå och vad de ska göra. Tränaren lär inte spelarna att tänka och agera på egen hand.

 

Autonomi stödjande tränare uppmuntrar sina spelare att ta egna beslut. Följande sju punkter är sätt denna typ av tränare agerar efter:

 

1. Ger så mycket valmöjligheter det går till sina spelare inom tydligt kommunicerade gränser och regler.

2. Ger lämpliga grunder för uppgifter, begränsningar, och regler snarare än att säga ”gör det för att jag säger så”.

3. Känner till och bekräftar sina spelares känslor.

4. Ger sina spelare möjligheter att ta egna initiativ och självständiga beslut.

5. Ger en icke-kontrollerande och konstruktiv feedback.

6. Undviker för mycket kontroll, kritik som framkallar skuld, kontrollerande uttalanden och tveksamma belöningar.

7. Förebygger ett ego-deltagande inom sitt lag.

 

Kontrollerande och autonomi stödjande tränare kan båda influera sina spelares motivation och välmående. Kontrollerande tränare tenderar att ha spelare som har större risk för att tröttna, är mindre engagerade och mindre välmående. Men när spelare ser sin tränare som autonomi stöttande så känner de att de har en större kontroll över sin egen utveckling, de upplever mer inre motivation och ett större välmående. Än viktigare, de här spelarna är mer sannolika att njuta av sitt idrottande.

 

Att anta att tränarens funktion är att endast lära ut kompetenser (tekniska, taktiska och spelfärdigheter) simplifierar en tränares roll alldeles för mycket. Tränare kan hjälpa till med att skapa motiverade och drivna spelare som är mycket mer än summan av sina färdigheter. Genom att reflektera på din egen tränarstil, tror du att du är en mer kontrollerande eller autonomi stödjande tränare? Tränar du dina spelare att följa dina beslut eller sina egna?

 

Referenserna till denna artikel hittar du bland originaltexten på playerdevelopment.com

Nyhetsarkiv
Rally 20242024-01-19 16:00
Kansliet sommarstängt2022-07-08 16:00
Gott Nytt År!2021-12-30 12:26
Umeå Performance Center2021-08-02 19:53
Ny e-post hos kansliet2020-08-31 11:22
Kansliet semesterstängt2020-07-03 13:20
Årsmöte Sandåkerns SK2020-03-27 11:24
Levande Grubbevallen2020-03-26 19:59
Vid oro för ett barn2020-02-28 09:50
Semesterstängt kansliet2018-06-28 11:59
Trygga Idrottsmiljöer2018-02-13 14:45
Idrott och NPF2017-04-12 12:00
Knattecup F/P-092017-03-13 15:00
Restaurangchansen 20172016-12-15 16:36
Måns Målvaktsskola2016-10-20 14:00
Uppstart Bollek 10:or!2016-09-14 13:49
Fotbollsskola 20162016-07-05 14:09
Restaurangchansen 20162015-12-22 13:03
Anmälan bollek för -092015-09-23 23:03
Stora Nolia 20152015-07-31 22:22
Biljetter Umeå FC2015-05-04 11:08
Restaurangchanen 20152015-01-16 16:10
Avbokning träningstider2014-12-16 11:19
 
I samarbete med